Led
11
2011

Létání na vrtulnících – II. Malé vrtulníky značky Robinson

V prvním díle jsme nahlédli do historie vrtulníkového létání. V tom dnešním si přiblížíme zřejmě nejpopulárnější malé vrtulníky na světě – Robinson R-22 a Robinson R-44. Povíme si také něco o historii značky a hlavních přednostech nejmenších sériově vyráběných vrtulníků na světě.

Frank D. Robinson, zakladatel populární značky stejného jména, se narodil r. 1930 ve Washingtonu jako nejmladší ze čtyř dětí. V roce 1957 ukončil University of Washington se specializací konstrukce a design vrtulníků. Ještě v témže roce nastoupil do továrny Cessna, kde se podílel na konstrukci čtyřmístného vrtulníku CH-1 Skyhook. Další zkušenosti sbíral ve společnostech Bell Helicopter a Hughes Helicopter Company.

V roce 1973 založil společnost Robinson Helicopter Company (RHC), která si kladla za cíl vyrábět malé stroje pro širokou oblast využití. O dva roky později vzlétl první prototyp dvoumístného vrtulníku R-22, v roce 1979 získal vrtulník mezinárodní certifikaci a za další dva roky již z tovární haly společnosti RHC vyjíždí stý vyrobený kus.

V roce 1988 získala společnost RHC statut největšího výrobce malých vrtulníků na světě. Do tohoto roku se kromě základního modelu R-22 vyráběly také varianty Alpha (s přídavnou palivovou nádrží), Beta (s vylepšenou palubní deskou a delším doletem) a Marine (vybaven plováky pro přistávání na vodě).

Od roku 1990 společnost rapidně zvyšuje produkci, na trh uvádí novou čtyřmístnou variantu R-44, Frank Robinson získává ocenění Igor I. Sikorsky Trophy a počet vyrobených vrtulníků R-22 dosahuje několika tisíců kusů.

Neustálé vylepšování a dodávání nových variant malých vrtulníků má za následek postupné překonávání vlastních světových rekordů, začínají se také vyrábět speciální stroje pro policii (Police Helicopter) a zpravodajství (Newscopter), společnost získává celou řadu certifikací po celém světě.

Od roku 2001 vyrábí také originální ultralehké přistávací porty pro své vrtulníky – Helipads Robinson jsou z hliníkových výlisků a dají se zabudovat na střechu při stavbě téměř libovolné budovy s dostatečnou nosností.

V roce 2008 společnost prodala 823 vrtulníků ročně – a její každoroční prodej neustále narůstá.

Vrtulníky značky Robinson jsou držitelem téměř všech světových rekordů ve své kategorii (E-1) – například za nejvyšší rychlost, dosaženou nadmořskou výšku, maximální zatížení či dolet. Jennifer Murray v roce 2000 s vrtulníkem R-44 jako první žena obletěla zeměkouli, o pár let později se verzi Raven II podařilo jako prvnímu pístovému vrtulníku na světě dosáhnout nejprve Severní a po té i Jižní pól.

http://www.youtube.com/watch?v=et5iPwjhpdU – rozhovor s Frankem Robinsonem o budoucnosti malých vrtulníků (anglicky)

Robinson R-22

Motor: Lycoming O-320, 4 válec, 93 kW, Lycoming O-360 o 106 kW ve variantě Beta II

Rotor: Dvoulistý, levotočivý, průměr 6,67m

Vrtulka: Tlačná, dvoulistá

Váha, maximální vzletová hmotnost: 361kg / 622kg

Počet cestujících: Pilot + 1 cestující

Spotřeba: 27-33 l/hod AVGAS 100

Robinson R-44

Motor: Lycoming O-540, 6 válec, 165 kW

Rotor: Dvoulistý, levotočivý, průměr 10m

Vrtulka: Tlačná, dvoulistá

Váha, maximální vzletová hmotnost: 640kg / 1089kg (varianta Raven II 1134kg)

Počet cestujících: Pilot + 3 cestující

Spotřeba: 63 l/hod AVGAS 100

Zájemcům o vrtulníky Robinson, kteří hovoří a čtou anglicky doporučuji knihu Robbie: The Robinson Helicopter Experience předního světového fotografa Jona Davisona, který se specializuje na A2A fotografie (air-to-air).

Jaké kousky dokáží piloti Robinsonů? Podívejte se tato dvě videa:

http://www.youtube.com/watch?v=8bm6WbuesUc

http://www.youtube.com/watch?v=uvgxBn8ms5I&feature=related

Příště: Škola vrtulníkového létání – jak se stát pilotem?

Napsal FlyForFun v: Letadla |

Letecká škola FLY FOR FUN 2016.